در این کادر مشخصات افراد جویای کار و صاحبان مشاغل نمایش داده می شود                                                                                                                          افراد جویای کار یا صاحبان مشاغل می توانند پس از ایمیل کردن اطلاعات خود از قبیل: نام و نام خانوادگی- سوابق کاری- مدارک علمی ، زمینه کاری و ... به آدرس textiletech.blogspot@gmail.com ، درخواستشان را در این کادر نمایش دهند [TEXTILETECH]

Friday, June 01, 2007

پنبه آلی تکنولوژی جدید نساجی

پنبه آلی چیست؟

 پنبه آلی به نوعی از پنبه گفته می شود که با استفاده از مواد و روشهایی تولید و تهیه می شود که این روشها هیچگونه آلودگی برای محیط زیست ایجاد نمی کنند. سیستمهای تولید اورگانیک باعث حفظ حاصلخیزی خاک می شوند و باعث کاهش استفاده از سموم و آفت کشها و کودهای شیمیایی می گردند.

بیشتر مردم به ظاهر چیزی که برتن می کنند اهمیت زیادی می دهند ولی عده کمی به این اهمیت بدهند که چیزی که پوشیده اند از چه چیزی ساخته شده است. آفت کشها و سایر مواد شیمیایی می توانند از راه نفوذ به پوست به بدن ما آسیب برسانند. این مسئله جایی اهمیت پیدا می کند که امروزه الیاف پنبه در بین این آفت کشها و مواد شیمیایی رشد می کنند و جالب اینجاست که برای پنبه بیشتر از همه محصولات کشاورزی از آفت کشها استفاده می شود. در حین رشد محصول پنبه آفتها و حشرات به سوی محصول حجوم می آورند و کشاورزان برای دفاع از محصول تا زمان به سمر رسیدن محصول حدودا 6 بار از آفت کشها استفاده می کنند. این مواد شمیمیایی و مواد سمی نه تنها وارد لباسهای تولیدی از الیاف پنبه می شوند بلکه باعث آلودگی هوا، آب، زمین و نهایتا حیوانات می شوند.

مردم بوسیله مواد شیمیایی، سمی و آفت کشها از طریق لباسهایی که پوشیده اند آلوده می گردند، این مواد وارد بدن آنها می شوند و سیستم دفاعی بدن نیز قادر به دفع آنها نیست و این مواد در عروق بدن و بافتهای چربی تجمع می کنند و نهایتا بیماریهایی همچون سرطان در بدن ایجاد می کنند. از آنجایی که پنبه بیشترین مصرف را به عنوان پوشاک دارد بیشترین تاثیر را نیز در ایجاد این بیماریها دارد.

پنبه آلی(organic cotton)نه تنها مواد سالمتری تولید می نماید بلکه در حفظ سلامتی محیط زیست نیز نقش مهمی ایفا می کند. برای تهیه یک تی شرت صد در صد پنبه ای حدودا 150 گرم مواد شیمیایی مصرف می گردد. با ضرب کردن تعداد تی شرتهایی که در دنیا تولید می شود در میزان تولید و مصرف پنبه در این لباسها می توان در یافت که میزان مصرف این مواد شیمیایی و حجم ضرری که اینها به طبیعت وارد می کنند تا چه میزان است.

در مقابل در کشاورزی آلی از مواد طبیعی برای مقابله با حشرات و آفات استفاده می شود. در کشاورزی آلی از سوزاندن علفهای هرز یا پوشش محصول (توسط ژئوتکستایلها) برای جلوگیری از رشد علفهای هرز و استفاده از کودهای حیوانی برای رشد بهتر محصول استفاده می شود. علاوه بر مواد اولیه کارهایی که بعدا روی پنبه انجام می شود، مانند استفاده از رنگزاها برای تغییر رنگ پنبه نیز مشکل دیگری است. مواد سمی موجود در رنگها می توانند روی پوست، سایر اعضای بدن و سیستم دفاعی بدن اثر نامطلوبی بگذارند. افرادی که به طور مثال از نارحتی های پوستی همچون اگزما رنج می برند نیز حساسیت بیشتری نسبت به این مواد  شیمیایی از خود نشان می دهند. همچنین در کودکان به خاطر نازکتر بودن پوستشان نسبت به افراد بالغ این مواد سمی و شیمیایی راحتتر به بدنشان وارد می شوند و از آنجا که بدنشان کوچکتر و سیستم دفاعی بدنشان در حال رشد و ضعیف است، تاثیر این مواد شیمیایی و سمی گاهی بیشتر از یک تهدید به حساب می آید.

در گذشته برای لباسهای آلی محدودیت در تنوع رنگ وجود داشت و به همین دلیل این لباسها گاهی به دلیل عدم تطابق با مد روز مورد استقبال قرار نمی گرفتند. ولی امروزه به دلیل گسترش تنوع رنگ و مدل این لباسها، آنها با استقبال بیشتری روبرو شده اند. با گسترش استفاده از این لباسهای آلی محیط زیست و بدنها سالمتر می شوند. امتیاز دیگر این لباسها اینست که مواد مورد استفاده در رنگرزی این لباسها از ثبات و دوام بیشتری نسبت به رنگزاهای شیمیایی برخوردار است و پارچه آلی پس از شستشو رنگ خود را از دست نمی دهد. برخی از مردم که بیشتر از مواد سالم خوراکی استفاده می کنند در پوشاک نیز این مسئله را رعایت می کنند و از لباسهای آلی نیز استفاده می کنند. امروزه استقبال عمومی روی هر دو نوع لباسهای آلی و غیر آلی وجود دارد ولی بسیاری از فروشندگان تنها به فروش لباسهای آلی تمایل نشان می دهند و پیش بینی می شود تا چند سال آینده به دلیل افزایش آگاهی مردم و اهمیت دادن آنها به سلامتی خود استقبال عمومی به لباسهای آلی افزایش یابد. مسلما با افزایش استفاده از مواد آلی تولید این لباسها نیز افزایش می یابد.

کمک به سلامتی محیط زیست کمک به سلامتی انسانها است.

 

نویسنده: FRANCESCA BLACK

منبع: http://www.organic-items.com

 مترجم: مهندس سید امیرا پورمظفر

keywords:organic cotton

 

HOME     TOP


 


 

No comments:

گروه های گوگل

اشتراك در گروه نساجی

نشانی پست الکترونیک:

جستجوی آرشیو از groups.google.com