در این کادر مشخصات افراد جویای کار و صاحبان مشاغل نمایش داده می شود                                                                                                                          افراد جویای کار یا صاحبان مشاغل می توانند پس از ایمیل کردن اطلاعات خود از قبیل: نام و نام خانوادگی- سوابق کاری- مدارک علمی ، زمینه کاری و ... به آدرس textiletech.blogspot@gmail.com ، درخواستشان را در این کادر نمایش دهند [TEXTILETECH]

Tuesday, May 08, 2007

انواع روشهای تشکیل وب یا تارعنکبوتی :

تولید منسوج بی بافت ابتدا با آرایش دادن به الیاف به صورت یک ورقه یا لایه وب آغاز می شود.الیاف می توانند یا به صورت الیاف کوتاهی باشند که از عدل باز می شوند و یا به صورت الیاف فیلامنتی باشند که توسط اکسترودر و از پلیمرهای مذاب  تولید می شوند.

چهار روش اصلی برای تشکیل وب وجود دارد:

1. DRYLAID

2. AIRLAID

3. SPUNLAID/MELTBLOWN

4. WETLAID

 

حال به توضیح درباره هر یک می پرازیم :

 

:DRYLAID

کاردکردن یک فرآیند مکانیکی است که ابتدا با باز کردن الیاف داخل عدل آغاز می گردد سپس الیاف مخلوط می شوند و توسط  سیستم پنوماتیک (جریان هوا) به مرحله بعد حمل می شوند. الیاف بوسیله درام مدوری که از یکسری سوزن یا دندانه پوشیده شده است به صورت موازی در می آیند. تنظیمات این مرحله به میزان نیاز محصول به موازی بودن الیاف و وزن خطی آن بستگی دارد. لایه وب می تواند به صورت "موازی" باشد که در آن بیشتر الیاف در فرآیند تولید به صورت موازی و مستقیم قرار میگیرند و یا اینکه به صورت "راندوم" باشند. معمولا وبهای موازی دارای استحکام بیشتری در برابر کشش، ازدیاد طول کمتر و مقاومت کمتری در برابر پارگی هستند. با تغییر سرعت تولید و نوع ساختمان وب می توان محصولات متنوعی تولید کرد.

 

AIRLAD :

دومین روش تشکیل تارعنکبوتی AIRLAID است که در این روش الیاف می توانند دارای طول بسیار کوتاهی باشند. در این روش الیاف به وسیله جریان هوا به پایین هدایت می شوند و روی تسمه نقاله یا درام مشبک ریخته می شوند. درمقایسه با وب های کارد شده، این وبها چگالی کمتر، نرمی بیشتر و ساختمانضخیمی دارند. وبهایAIRLAID دارای تنوع زیادی در انواع مخلوط الیاف هستند که این می تواند باعث افزایش تنوع تولید گردد.

SPUNLAID/MELTBLOWN:

دراین فرآیند گرانولهای پلیمری ذوب می شوند و توسط اکسترودرها و از راه اسپینرتها اصطلاحا اکسترود می شوند. فیلامنتها سرد میشوند و روی یک حامل قرار میگیرند تا به شکل لایه وب یک شکلی در بیایند.

برخی اختلاف دماها باعث می شود که برخی فیلامنتها به هم بچسبند ولی این به عنوان یک روش اتصال محسوب نمی شود. فرآیند SPUNLAID که گاهی SPUNBOND نیز به آن گفته می شود دارای مزایایی است که باعث افزایش کاربرد منسوجات بی بافت شده است ولی مواد اولیه ای که در این روش استفاده می گردد محدودیت بیشتری دارد.

استفاده از اکسترودر مشترک در تولید الیاف دو جزئی نیز روشی است که در SPUNLAID استفاده می گردد تا خصوصیات بیشتری را در محصول ایجاد نماید.

در روش MELTBLOWN پلیمرهایی با ویسکوزیته کم در بخار هوای با سرعت زیاد اکسترود می شوند و از اسپینرت ها خارج می گردند که باعث جدا شدن مواد مذاب از هم، سفت شدن آنها و جدا ماندن آنها از هم در لایه وب می شود.

 WETLAID :

در این روش مخلوط آب و الیاف روی یک صفحه نقاله سیمی ریخته می شود و پس از کشیده شدن آب، لایه وب تشکیل می شود. به مرور به وسیله فشرده شدن لایه وب بین غلتکها و خشک کننده ها آب مخلوط گرفته می شود و وب خشکتر و محکمتر میگردد.

روش WETLAID امکان تولید رنج گسترده ای از وبها با آرایش یافتگی های مختلف بین کاملا راندوم تا کاملا موازی را ایجاد میکند. استحکام حالت راندم تقریبا مشابه سایر حالتها می باشد. امکان استفاده از رنج وسیعی از الایف طبیعی، معدنی، مرکب و مصنوعی با طولهای گوناگون از مزیتهای این روش است.

 

دریافت مقاله (82 کیلوبایت)

 با تشکر

امیرا پورمظفر

KEYWORD : DRYLAID / AIRLAID / SPUNLAID / MELTBLOWN / WETLAID /بی بافت / تار عنکبوتی

 

HOME     TOP

 

1 comment:

Anonymous said...

ba arze sharmandegi in fail ham befrestid mamnoon misham
mo_kh_167@yahoo.com

گروه های گوگل

اشتراك در گروه نساجی

نشانی پست الکترونیک:

جستجوی آرشیو از groups.google.com