در این کادر مشخصات افراد جویای کار و صاحبان مشاغل نمایش داده می شود                                                                                                                          افراد جویای کار یا صاحبان مشاغل می توانند پس از ایمیل کردن اطلاعات خود از قبیل: نام و نام خانوادگی- سوابق کاری- مدارک علمی ، زمینه کاری و ... به آدرس textiletech.blogspot@gmail.com ، درخواستشان را در این کادر نمایش دهند [TEXTILETECH]

Wednesday, May 16, 2007

بررسی آثار احتمالی پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی بر صنایع نساجی کشور - بافت حلقوی :

این تحقیق به منظور شناسایی اثرهای احتمالی پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی بر بنگاههای نساجی کشور انجام شده است، برای دسترسی به این مهم ابتدا تصویری از وضعیت فعلی صنایع نساجی کشور از لحاظ ماشین‌آلات، تولید، اشتغال، صادرات، سرمایه‌گذاری خارجی و مزیت نسبی ارائه و آنگاه نقاط قوت و ضعف این صنعت به همراه فرصتها و تهدیدهای احتمالی بر سر راه صنایع نساجی درصورت پیوستن به WTO شناسایی و بررسی شده است. محققان به منظور شناسایی آثار احتمالی پیوستن، فرضیات تحقیق را تدوین کرده و سپس بر اساس روشهای ناپارامتری این فرضیات را آزموده و در پایان نیز پس از شناسایی آثار مثبت و منفی پیوستن به WTO، پیشنهاداتی جهت بهبود محیط داخلی و محیط ملی بنگاههای نساجی ارائه داده‌اند.

چكیده:
یكی از ویژگیهای عصر كنونی، وجود سازمان تجارت جهانی به عنوان یك نهاد مهم بین المللی است كه به تدوین قواعد بازرگانی بین كشورها می‌پردازد و برای ایجاد محیطی مناسب در تجارت از طریق برداشتن موانع و فراهم آوردن فضایی رقابتیتر و شفافتر گام بر می دارد، كه این خود مستلزم تعقیب اهدافی نظیر افزایش سطح زندگی و درآمدهای مردم،‏ اشتغال كامل، گسترش تولید و تجارت، استفاده بهینه از منابع جهان و حفظ محیط زیست است. توجه ویژه متفكران اقتصادی به محدودیت منابع و نیاز به استفاده بهینه از این منابع اصل مزیت نسبی را در جهت رفع نیازهای بشر به عنوان یك قاعده كلی مورد تأیید قرار داده است و رعایت این اصل نه تنها موجب خواهد شد كه بهترین استفاده از منابع صورت گیرد بلكه در صورت اعمال شرایط عادلانه رقابتی مصرف كننده نیز ارزانترین قیمت را در مقابل كیفیت مشابه پرداخت خواهد كرد.
باید بپذیریم كه در شرایط كنونی هیچ كشوری در همه زمینه‌ها نمی‌تواند دارای مزیت باشد و اینگونه نگریستن به موضوع سبب هدر رفتن منابع خواهد شد. بنابراین قبل از هر اقدامی باید به شناسایی زمینه‌هایی که کشور در آنها دارای مزیت نسبی است بپردازیم. با توجه به وضعیت کشورهای در حال توسعه و وضعیت صنایع نساجی در جهان و تحقیقات انجام شده در ایران می توان به این مهم پی برد كه صنایع نساجی در ایران نیز دارای مزیت نسبی هستند، كه لازم است به آن توجه شود و نسبت به رفع مشكلات موجود اقدامات جدی صورت گیرد.

اهداف تحقیق
اهداف اصلی تحقیق «بررسی آثار احتمالی پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی بر صنایع نساجی كشور» و «ارائه راهكارهای كلی جهت اصلاح فضای كسب و كار (محیط ملی) و محیط داخلی بنگاههای نساجی» است. مطالعات اولیه مشخص ساخته است كه موضوعات زیر باید به‌صورت مرحله ای مورد بررسی و مطالعه قرار گیرند.
• شناسایی الزامات WTO بر صنایع نساجی كشور جهت پیوستن به این سازمان
• شناسایی جایگاه فعلی صنایع نساجی كشور در مقایسه با دیگر صنایع و مقایسه آن با چند كشور شاخص
• بررسی نقاط قوت و ضعف صنایع نساجی
• بررسی فرصتها و تهدیدهای فراروی صنایع نساجی در صورت پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی

ادامه مطلب

نویسندگان:سید فواد آل طعمه و علی اصغر یوسفی

keywords: پیوستن (الحاق)، سازمان تجارت جهانی (WTO)، صنایع نساجی، بافندگی حلقوی، بافندگی تار و پودی

HOME     TOP

 

1 comment:

Anonymous said...

Very good information. Lucky me I recently found your website by accident (stumbleupon).

I've book-marked it for later!

My homepage - cheap polo ralph lauren

گروه های گوگل

اشتراك در گروه نساجی

نشانی پست الکترونیک:

جستجوی آرشیو از groups.google.com